Лесь Курбас — дослідження і таємниці

Музей театрального, музичного та кіномистецтва України та Яра Мистецька Група (США) відкрили виставку «Курбас у Києві», а в Національному центрі театрального мистецтва ім. Леся Курбаса відбувся мистецький вечір «Під знаком Леся Курбаса». Заходи приурочили до 130-річчя від дня народження видатного українського режисера.

Кадр з фільму «Перетворення»

Музей театрального, музичного та кіномистецтва України та Яра Мистецька Група (США) відкрили виставку «Курбас у Києві», а в Національному центрі театрального мистецтва ім. Леся Курбаса відбувся мистецький вечір «Під знаком Леся Курбаса». Заходи приурочили до 130-річчя від дня народження видатного українського режисера.

На відкритті виставки «Курбас у Києві» виступили Богдан Струтинський, голова Національної спілки театральних діячів України; Ірина Дробот, директор Музею театрального, музичного та кіномистецтва України; Вірляна Ткач, художній керівник Ярої Мистецької Групи (США) та Тетяна Руденко, головний зберігач фондів Музею, які розповіли про внесок Леся Курбаса у розвиток українського та світового театру.

В експозиції представлені ескізи костюмів, які викликали захоплення публіки і мистецьких критиків, а також оригінальні й реконструйовані костюми, макети сценографії, афіші, режисерські примірники п’єс із нотатками Курбаса, ноти, документальні фотографії з вистав.

Виставка розпочинається розповіддю про роботу Леся Курбаса в Молодому театрі та розгортається довкола трьох його постановок у Мистецькому об’єднанні «Березіль»: «Газ» (1923), «Джиммі Хіггінз» (1923) та «Макбет» (1924).

Кожен період творчості Курбаса відзначається інноваціями. Але саме на час праці у Мистецькому об’єднанні «Березіль» (1922—1926) припадає найбільший розквіт його творчості. Режисер починає переосмислювати фундаментальну логіку театрального простору та представлення тіла на сцені. Курбас співпрацює із художником-авангардистом Вадимом Меллером, створюючи сценічні конструкції, які починають нагадувати скульптури чи навіть інсталяції, більше ніж театральні лаштунки.

Своїм головним завданням організатори ювілейної виставки вважають продемонструвати саме ті театральні модерні інновації, які репрезентують Курбаса як одного із митців при витоках мультимедійних течій у театрі та в мистецтві загалом, ставлять його в один ряд із найбільш знаними авангардистами першої половини ХХ сторіччя.

Заходи зі вшанування видатного режисера продовжилися в Національному центрі театрального мистецтва, що носить його ім’я.

«Наш Центр вивчає в чому Лесь Курбас випереджав свій час. Коли ми дивимося на європейський театр ХХІ століття, то бачимо в ньому мову Курбаса. Сьогодні вивчення творчості митця вимагає нових підходів від наших театрознавців. Кожен наш дослідник одночасно теоретик і практик. Але наразі потрібно все більше переключатися з теорії на практику», — зазначила заслужений діяч мистецтв України Неллі Корнієнко.

Директор видавництва «Смолоскип» Ростислав Семків презентував книжку «Лесь Курбас і театр «Березіль», що вийшла у серії «Архів Розстріляного Відродження». До цього унікального видання увійшли архівні документи, які висвітлюють складні перипетії театрального життя «Березолю», розкривають таємниці слідчої справи Леся Курбаса та його реабілітації. Також книжка містить численні фотоматеріали. Більшість документів оприлюднено вперше.

«Нове видання — це продовження великого проекту, що розпочався ще в діаспорний період нашого видавництва у 50-ті роки минулого століття. Крім численних перевидань книжки «Розстріляне відродження», побачили світ видання забутих авторів. І не лише тих, хто був репресований, а й тих, чиї імена з якихось причин вилучили з літературного процесу.

До першого тому «Архіву Розстріляного Відродження» увійшло сім карних справ українських письменників. Другий том складають понад 500 сторінок документів, пов’язаних з іменем Леся Курбаса. Перша частина книжки присвячена театру «Березіль», друга — карній справі Л. Курбаса, а третя — реабілітації митця", — розповів пан Ростислав.

А модератор вечора Олег Миколайчук розповів ще про одне видання, підготовлене Центром Курбаса — книжку «Таїна буття» — першу антологію української біографічної драми про великих українців, одна з п’єс якої «Гайдамаки. Інші» Олега Низовця пов’язана також із творчістю Леся Курбаса.

Дослідник Микола Шкарабан представив проект «Акторська школа Леся Курбаса від Молодого театру до «Березолю». Пан Микола, який здійснив новітнє дослідження школи «Розумного Арлекіна» Л. Курбаса, розповів про акторський тренінг видатного режисера, ілюструючи відеопоказами з кіноролей «березільців».

Президент студії «ВІАТЕЛ» Василь Вітер презентував документальний фільм «Перетворення» із серіалу «Гра долі», в якому показана історія кохання Леся Курбаса і його дружини Валентини Чистякової.

Завершився вечір презентацією художнього фільму «Лесь. Маленька драма», створеного у Київському національному університеті театру, кіно і телебачення ім. І. Карпенка-Карого. Як відомо, у юності Лесь Курбас ледь не вмер від кулі в серці. Цей випадок став поштовхом до створення стрічки. У детективно-психологічній драмі переплелися любовна історія, в якій дійовою особою виступає Лесь Курбас у ролі жандарма Михайла з «Украденого щастя» і реальна історія з пострілом та слідчим. Чи справді це була спроба самогубства, чи замах на Курбаса? Що сталося насправді, хто винен? Відповіді на ці запитання намагається знайти молодий режисер Маркіян Мірошниченко.

Модератор вечора Неда Неждана зазначила, що цей фільм створений на волонтерських засадах, а його творці намагалися розгадати одну з таємниць життя видатного митця. Оскільки ж документальних свідчень про зображувані події зовсім мало, це розширило поле для творчої фантазії, а поштовхом до ідеї стала творчість Івана Франка.