Опера для всієї родини

Свій 39-й театральний сезон Київська опера (Київський муніципальний академічний театр опери і балету для дітей та юнацтва) відкрив гала-концертом «Шедеври світової музики» у виконанні кращих оперних співаків країни.

— Рік тому я став головним режисером Київської опери, — розповів режисер-постановник концерту Віталій Пальчиков. — Оскільки ми знаходимося в карантинних умовах, не все із запланованого вдалося втілити в життя. Але ще восени минулого року ми провели декілька чудових концертів-вистав. Одна з них — «Молитва Катерини» Івана Карабиця, присвячена Дню пам’яті жертв голодоморів. Участь у цій концертній виставі взяли юні артисти, наші хор, оркестр, використали пісочну анімацію. «Молитву за убієнних голодом» Катерини Мотрич виконувала легендарна Ніна Матвієнко, а сама авторка віршів була присутня в залі. До карантину зробили кілька великих концертів, відбулася прем’єра балету «Лускунчик» у неокласичній постановці Артема Шошина. Переклали українською оперу «Весілля Фігаро» і провели здачу вистави. Після цього зачинилися на карантин. Прем’єра україномовного прочитання цієї опери В.А. Моцарта відбудеться 10 жовтня.

З початком адаптивного карантину зробили кілька концертів на балконі нашого театру. Два з них присвятили Дню Києва — звучали світові хіти й українська музика — охопили пласт від класики до сучасних шлягерів. Ще один концерт підготували до закриття театрального сезону. Також зняли кліп до опери «Viva la mamma, або Театральні безпорядки та безлад» на Житньому ринку столиці. Цей кліп вже мав великий розголос, багато переглядів і позитивних відгуків. Він став першим у циклі кліпів, де герої опер опиняються у незвичних для них місцях. Найближчим часом має вийти ще один кліп — «Весілля Фігаро» у метро. Сподіваємося, що це теж буде резонансна подія. І далі робитимемо кліпи, що популяризуватимуть оперне мистецтво.

Ідея гала-концерту «Шедеври світової музики» належить директору театру Петру Качанову. Ми її з радістю підтримали. Намагалися зробити великий красивий концерт із чудовими співаками. Найскладніше при підготовці такого концерту — зібрати всіх солістів (а їх було 14), аби вони мали вільний час і могли прийти на репетиції. Інше питання — підбір матеріалу. Не хотіли повторюватися і намагалися синтезувати хіти з нашими прем’єрами. Але є номери, які неможливо не показувати, бо вони є візитівкою опери. Спочатку виконали «О, Фортуно!» з кантати Карла Орффа «Карміна Бурана», що є потужним зарядом до чогось нового. Невдовзі має відбутися прем’єра опери «Ромео і Джульєтта» Ш. Гуно у перекладі українською мовою. Отож на початку показали кілька номерів саме з цього твору. Опера давно не йшла у Києві, і нам здається, що вона займе гідне місце в репертуарі нашого театру. Ставить її молода режисерка, яка шукає своє сценічне прочитання. Думаю, що буде цікаво, тим більше, що сама музика Шарля Гуно прекрасна.

Потім у концерті прозвучали хіти. Зокрема, пісня Поргі та дует з опери Джорджа Гершвіна «Поргі і Бесс». Арію донни Агати з опери «Viva la mamma, або Театральні безпорядки та безлад» Андрію Гонюкову в цьому концерті допоміг виконати диригент Сергій Голубничий. Це була спонтанна ідея. Коли ставили цю арію в програму, зовсім забули, що у ній є репліки іншого героя, який у цей самий час перебуває на сцені. І диригент тихесенько підспівав. Це здалося цікавою ідеєю. Я підійшов до Сергія Володимировича і кажу: «Треба співати голосно і при цьому грати з актором». Дуже дякую, що він не відмовився, і вийшов цікавий результат — публіка аплодувала і усміхалася.

При підготовці концерту ми більше орієнтувалися на європейський репертуар. Багато пропозицій надійшло від солістів, а вони хотіли заспівати саме те, що рідко виконується. Так з’явилася арія Магди з опери «Ластівка» Джакомо Пуччіні, арія Тартальї з опери «Маски» П’єтро Масканьї, арія Санчо Панси з «Дон Кіхота» Жуля Массне та ін.

Наприкінці концерту хотіли мати якусь фішку. Петро Федорович Качанов запропонував тріо — Тарас Штонда, Андрій Бондаренко та Валентин Дитюк. Важко знайти арію, яку могли б одразу виконувати бас, баритон і тенор. Вирішили, що це має бути відома пісня, яку разом зі співаками виконуватиме весь зал. Саме так народилася ідея заспівати «Чорнії брови, карії очі». А завершальний акордом стала «Молитва за Україну» («Боже, великий, єдиний») Миколи Лисенка у виконанні всіх учасників концерту. Адже перед дорогою в новий сезон треба було помолитися за Україну, за нас усіх.

У концерті була задіяна цікава плеяда гарних виконавців, які саме зараз знаходяться в Україні. Це і Олександр Киреєв, який довго не співав у нашій країні, і Андрій Гонюков, згадане вже тріо, а також Дмитро Фощанка, Сергій Макієнко. І звісно, ж чарівні жінки: Ольга Фомічова, Дар’я Миколенко, Алла Пригара, Анастасія Поліщук, Катерина Стращенко, Ольга Кульчинська, Анна Зарецька. Більшість з них працюють у нашому театрі.

Цікаву роботу з оркестром та співаками провів диригент-постановник Віктор Плоскіна. Також за диригентським пультом були Ділявер Осман, Сергій Голубничий, Євген Воронко та Володимир Кожухар. Всі вони теж працюють у Київській опері. Окремі слова подяки нашому головному хормейстеру — Анжелі Масленніковій.

Дуже раді, що змогли повноцінно відкритися. При цьому дотримувались всіх передбачених карантином норм. Під час концерту відбувалася онлайн-трансляція, яку можна переглянути на нашій сторінці у фейсбук. Зараз працюємо над монтажем і корегуванням звуку, буде повноцінне, високоякісне відео. Намагатимемось і далі знімати все найкраще, аби про нас знало якомога більше людей.

У наших найближчих планах — концерт «Grand-Gala Віктора Плоскіни», в якому візьмуть участь солісти Київської опери та запрошені співаки. 6 листопада має відбутися напівконцертне виконання опери «Дон Жуан» В.А. Моцарта, а наприкінці листопада — «Чарівної флейти» цього ж композитора. Ці два проєкти — кооперація вільних митців і Київської опери. Перший показ «Чарівної флейти» відбудеться на сцені Національної музичної академії України, а потім вистава перейде у наш репертуар. Як режисер працюю над кількома проєктами, серед них опера «Казки Гофмана» Жака Оффенбаха та дитячий мюзикл «Школа року» славнозвісного Ендрю Ллойд Вебера. Наприкінці сезону балетна трупа представить прем’єру балету «Аладдін» у постановці Сергія Кона. Цей балет саме для нашого театру створив дуже талановитий сучасний композитор Олександр Родін.

Київська опера — театр, в якому має бути цікаво кожному — маленькій дитині, тінейджеру, студенту та дорослому глядачу. Ми показуємо вистави всіх музично-театральних жанрів на високому професійному рівні. В театрі працює надзвичайно потужний колектив талановитих фахівців, націлених на безупинний пошук, і до кожного проєкту ми підходимо дуже креативно. Прагнемо знайти своє місце в театральному мистецтві нашого міста, країни та світу.

Фото Надії ІЩЕНКО