ШЕДЕВРИ ФЛЕЙТОВОЇ МУЗИКИ БАХА У НАЦІОНАЛЬНІЙ ФІЛАРМОНІЇ

До 335-річного ювілею великого німецького композитора Й. С. Баха у Національній філармонії України 11 жовтня прозвучать усі флейтові сонати цього композитора у виконанні солістів — заслуженого артиста, «Золотої флейти України» Юрія Шутка та піаністки, лауреатки конкурсу М. Лисенка, Лариси Деордієвої.

Цей концерт є гарним продовженням тематичних програм знаного соліста-флейтиста — «12 сонат Г. Ф. Генделя». «6 сонат В. А. Моцарта», «Барокові сонати з репертуару Фрідріха Великого», «Шедеври камерної музики ХІХ ст.» і стане справжньою подією у музичному житті країни.

Сонати для флейти і чембало (клавесину, який нині заміняє фортепіано) Бах написав у Кьотені протягом 1717−23 років, тобто у зрілий період творчості. Тоді ж світ побачили такі його твори, як «Добре темперований клавір», сонати і партити для скрипки соло та віолончельні сюїти. На той час Бах служив при дворі тонкого цінителя музичного мистецтва — князя Ангальт-Кьотенського Леопольда керівником його камерної капели, для якої писав світські твори. У її складі був майстерний флейтист. Це і стало вирішальним для створення Бахом сонат для флейти.

Композитор, безумовно, чудово знав техніку гри на цьому духовому інструменті, який на той час виготовляли із дерева, його темброві і колористичні ресурси. Адже створив блискучі флейтові партії в Бранденбурзьких концертах, у сі-мінорній оркестровій сюїті, фінальною частиною якої є знаменитий «Жарт», у безлічі арій і ансамблів з мес, кантат. Тож флейтові сонати стали вершиною камерної музики Баха, у яких він сміливо випереджає свій час, передбачивши появу сонатних циклів віденських класиків. Адже композитор, усупереч традиціям, зробив партію чембало самостійною. Яскравим підтвердженням тому є перші три сонати. Складний за фактурним і гомофонно-поліфонічним навантаженням акомпанемент цих творів наближаються за значенням та змістовним навантаженням до партії солюючої флейти.

Усі 6 сонат скомпоновані за принципом чергування трьох і чотирьох контрастних за темпом частин. Вони вражають невичерпним мелодійним багатством, гнучкою зміною різних образів — елегійних і святкових, танцювальних і драматичних. У ясній і прозорій музичній тканині відчувається геніальність Баха-поліфоніста, який майстерно вплітає у гомофонну фактуру складні поліфонічні поєднання.

- Флейтові сонати Баха — це найскладніший репертуар, який вимагає від музиканта філософського осмислення та філігранної техніки виконання, — зазначає флейтист Ю. Шутко. — Уявіть собі, що вони побачили світ 300 років тому, коли ще не народився Моцарт, Бетховен, і у світі ніхто не знав, хто такий Наполеон Бонапарт. Утім, людство вже було знайомо із цією неперевершеною музикою.

Ю. Шутко грає на унікальній золотій флейті японської фірми «SANKYO», що спеціалізується на виготовленні концертних інструментів для славнозвісних флейтистів, і є обличчям її виробника в світі. Багата палітра нюансів, чистий прозорий польотний звук його унікальної флейти у парі з трепетним виконанням фортепіанної партії солістки Л. Деордієвої, яка славиться темпераментним виконанням творів композиторів-романтиків, здатні тонко та вишукано передати всю красу звучання бахівської мелодики та зачарувати найвибагливішого слухача.

Олександра Тимощук

  • Ви тут:
  • Я-UA
  • Культура
  • ШЕДЕВРИ ФЛЕЙТОВОЇ МУЗИКИ БАХА У НАЦІОНАЛЬНІЙ ФІЛАРМОНІЇ