Нове спілкування з класикою
Київський національний академічний театр оперети презентував новий проєкт — «Класика з Оксаною Мадараш». Диригентка театру, народна артистка України Оксана Мадараш запропонувала шанувальникам новий формат спілкування з музикою. У затишній залі блакитного фойє камерний оркестр починає представляти концерти композиторів-класиків, в яких звучатимуть як всесвітньовідомі твори, так і ті, що виконуватимуться в Україні вперше. Відкрив цикл музичної класики концерт «Вівальді».
Цей проєкт матиме потужній освітній блок для юних музикантів. Учні музичних шкіл зможуть брати участь у репетиційному процесі. Грати в оркестрі поряд із професійними музикантами дуже непросто і відповідально, адже навички музичного виконання виховуються роками. Кращі молоді музиканти братимуть участь у концертних виступах. Освітній блок проєкту має на меті дати можливість юним музикантам повірити у свої сили, визначити перед собою реальні цілі у світі мистецтва.
— Величезну підготовчу роботу провели під час карантину, — розповідає диригентка-постановниця та авторка проєкту Оксана Мадараш. — А після його завершення почали активно працювати вже в театрі. Всі дуже скучили за мистецтвом, яке надихає і дає нам справжні сили. Ця робота була дуже цікавою для оркестру, бо всі його учасники з дитинства грають твори Вівальді. Це стиль бароко, який ми намагаємося відтворити на сучасних музичних інструментах. Для наших музикантів це був певний експеримент. Взяли на себе сміливість виступити як камерний оркестр, що може грати таку музику. Солісти театру сказали, що вони теж хочуть її співати.
У процесі роботи над проєктом з’явилася ідея долучити до нього ведучих. Це Валентина Донченко-Бутковська, з якою ми з якою ми вже давно співпрацюємо і завжди знаходимо спільну мову, а також один з метрів нашого театру Микола Бутковський. Побачила цей проєкт не як звичайний концерт, а як виставу. Ідею підтримав очільник нашого театру Богдан Струтинський.
Всі музиканти виконують «Пори року» Вівальді. Це прекрасний твір. Але насправді творча спадщина композитора надзвичайно велика, жоден його твір не схожий на інший. Вівальді працював у притулку, своєю музикою ніс дітям духовне спасіння. А ми сьогодні маємо рятувати наше підростаюче покоління.
Для нас дуже важливо аби діти, які з раннього віку займаються музикою, не загубилися в житті. Потрібно, щоб вони бачили перед собою реальну мету. У наші карантинні часи, коли кількість занять обмежена, юним музикантам треба отримувати практичні навички для зростання, а це відбувається набагато швидше поруч із професіоналами в оркестрі. Поки що це проходить в репетиційному процесі, а згодом плануємо бачити талановитих дітей поряд з музикантами на сцені.
Цей проєкт задумувався як цикл концертів. Думаю, що наступну програму присвятимо Баху і Веделю. У нашому театрі є все для здійснення таких проєктів: вишукані костюми, прекрасні артисти і співаки, хороші музиканти, талановиті художники.
— Крім того, що Вівальді написав «Пори року», раніше про нього майже нічого не знала, — зізналася ведуча та авторка текстів, народна артистка України Валентина Донченко-Бутковська. — Коли Оксана Мадараш запропонувала мені написати сценарій для концерту, я відразу погодилася. Під час роботи над кожним таким сценарієм завжди дізнаєшся багато нового. А щоб цей концерт був схожий на виставу, звернулася до свого чоловіка Миколи Бутковського аби він виступив у ролі Вівальді. І вже писала сценарій на двох.
Розповідаю про притулки для дітей, які були в Італії. Дізналася про те, що у нас на той час були братські школи, а ще раніше — за часів Ярослава Мудрого існували школи для дівчат. Отже, тоді ми йшли попереду Європи. Обов’язково згадаю про це й наступних програмах.
Хотілося, щоб у перспективі в афіші Національної оперети України з’явився концерт, присвячений Миколі Лисенку, який п’ять років працював у стінах нашого театру.
— У нас існують інші невеликі музичні проєкти, які знайомлять з композиторами, приміром, «Кавова кантата» Баха, — зазначив ведучий, народний артист України Микола Бутковський. — Відразу зрозумів, що робити просто музичну програму нецікаво. А якщо знайдемо речі, які начебто не пов’язані з творами, що виконуються, але мають пряме відношення до життя композитора, це вже може зацікавити.
Хочеться, аби кожен наступний проєкт відрізнявся від попереднього, мав свою родзинку. Щоб була сказано не так багато слів, але вони несли максимум інформації про людину, пласт майстерності якої ми підіймаємо у творчому заході…
У концерті взяли участь солісти Національної оперети, серед яких заслужені артистки України Олена Арбузова (сопрано), Валерія Туліс (соправно), а також Віталій Іванов (тенор), Анатолій Воробей (флейта), Михайло Новік (скрипка), Марія Марченко (скрипка), Тетяна Мартинюк-Багрій (скрипка), Олександра Решетілова (скрипка), Олена Малиновська (віолончель), Любов Тітаренко (клавесин). Прозвучали концерт із циклу «L'ESTRO ARMONIKO» № 10 («Гармонійне натхнення»), мотет «IN FURORE IUSTTISSIMAE IRAE», концерти «ALLA RUSTICA» та «LA NOTTE», арії з опер «Джустіно», «Гризельда», «Тріумф Юдифь» та ін.