30 вистав ГРАтимуть далі!
У Міжнародний День Театру, за доброю традицією, було оприлюднено лонгліст учасників Четвертого театрального фестивалю-премії «ГРА». З 89 заявок експерти визначили 30 вистав, що ГРАтимуть далі. Саме вони продовжать боротьбу за національний театральний «Оскар» за підсумками драматичного 2020 року, який фактично паралізував роботу закладів культури через пандемію та карантинні обмеження.
«Цього року формування лонгліста, — говорить голова експертної ради фестивалю-премії „ГРА“ Ольга Стельмашевська, — відбувалося під час прощання з Анною Липківською. Із глибоким сумом на серці, ми робили те, за що останні роки щиро вболівала Анна Костівна аби дати собі і нашому театральному світу надію. Анна поруч із Богданом Струтинським та всією НСТДУ стояла у витоків цієї премії, декілька років була головою експертної ради. Надзвичайно талановита театральна критикиня, науковець, що блискуче володіла пером — завжди підтримувала молодих театралів, щиро захоплювалася усім талановитим, неординарним, тим, що рухало театральну справу уперед. Власне, про це фестиваль-премія „ГРА“. І тут хотілося б підкреслити, що ми надзвичайно вдячні усім театрам, які всупереч вимушеним локдаунним стопам, подалися цьогоріч на „ГРУ“ за те, що не зрадили собі, за внутрішньоцехову солідарність і пам’ять про тих, кого ми втратили. Ви випускаєте вистави, ми ГРАємо у ГРУ, разом окреслюємо процес і підтримуємо один одного — значить існуємо, живемо Театром».
Нагадуємо, що фестиваль-премія «ГРА» (GRA — Great Real Art) — проводиться на конкурсній основі один раз на рік за підсумками минулого календарного року. Цьогоріч театри представляють прем’єри, що вийшли у період з 1 січня по 31 грудня 2020 року. Участь у проєкті беруть професійні театральні колективи різних форм власності і форматів роботи.
Попри всі тривоги та напругу, українські театри виявили нечувану активність і, з урахуванням усіх своїх репертуарних проблем, запропонували на розгляд експертної ради премії 89 різножанрових сценічних проєкти, що надійшли з 23 міст України. За традиційно активним Києвом (36 заявок), цього року суттєво підтягнувся Захід, з міст і містечок якого, подалося 23 ГРАвці. З’явилися й міста-дебютанти — Луцьк, Кропивницький та Кременчук.
Мрією оргкомітету було зустріти серед заявників вистави, створені за підтримки ГРИ. Тепер це не просто мрія, а реальність! Ось ці вистави, що спрямували винагороду ГРАвців-переможців попередніх років на нові прем’єри: «MUDAK» театру «Золоті ворота», «Механічний апельсин» Дикого театру, «Хлібне перемир’я» Театру драми і комедії на лівому березі Дніпра, «Лускунчик» Київської опери, «Турандот» Львівської Національної Опери. А ще «Зубата втрата», вистава Київського академічного театру ляльок, яку поставлено режисеркою і драматургинею Катериною Лук’яненко за п’єсою, яку вона створила в рамках першої Лабораторії драматургії НСТДУ.
Богдан Струтинський, голова НСТДУ, н.а. України: «За останній час авторитет фестивалю-премії „ГРА“ помітно зріс і зміцнився, тому українським театрам і важливо заявити на всю Україну про свої творчі пошуки, про оновлення репертуару. Принципово те, що є величезна кількість подань-заявок саме з театральних регіонів України. А їм, як відомо, в умовах карантинних обмежень було удвічі важче виживати і працювати, ніж престижним столичним театрам».
Цьогоріч до номінації «Пошуково-експериментальні вистави» увійшли і спеціальні театральні проєкти, які, відповідаючи на «виклики часу», із самого початку були створені за допомогою новітніх технологій для перегляду онлайн-аудиторією. Тож маємо надзвичайно цікавий процес — фіксацію вистави, що переосмислює і візуалізує театральний простір і час, театр як категорію. Не заради «фільмування» театрального продукту як відео архіву чи музейного «відеодокументу», а фіксацію-інтерпретацію, яка народжує новий продукт або новий вид візуального мистецтва, за допомогою якого театр стає ближче багатьом.
Отже, далі експерти поїдуть Україною і переглядатимуть постановки наживо. В липні-серпні планується сформувати шортліст з 12 вистав. А у листопаді відбудеться фінальний етап. В якому форматі — онлайн чи оффлайн він відбуватиметься, залежить від перебігу епідемії. Проте оргкомітет вже продумує цікавий й ефективний варіант фестивалю, до якого зможуть долучитися не тільки глядачі України, а й усього світу.
Лонг-лист (список за абеткою):
«За найкращу драматичну виставу»:
«Леді в лавандовому» (Полтавський академічний обласний театр ляльок)
«Механічний апельсин» (Громадська організація «Інститут дослідження театру «Шостий поверх», Дикий театр)
«Собаче серце» (Одеський академічний український музично-драматичний театр ім. В. Василька)
«Хлібне перемир’я» (Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра)
«Це дитя» (Закарпатський обласний угорський драматичний театр (м. Берегове)
«За найкращу виставу камерної сцени»:
«Буна» (Національний академічний український драматичний театр ім. М. Заньковецької)
«Діти Ноя» (Львівський академічний театр естрадних мініатюр «І люди, і ляльки»)
«Маклена Граса» (Український малий драматичний театр)
«Родина патологоанатома Людмили» (Київський академічний театр «Золоті ворота»)
«Сни Аліси» (Театр-лабораторія «Афини», Київська академічна майстерня театрального мистецтва «Сузір'я»)
«Філоктет. Античний рейв» Львівський академічний драматичний театр ім. Л. Українки
«За найкращу виставу для дітей»:
«А хай то качка копне» (Тернопільський академічний обласний театр актора і ляльки)
«Зубата втрата» (Київський академічний театр ляльок)
«Карлик Ніс» (Кіровоградський академічний обласний театр ляльок)
«Мюнхгаузен» (Київський муніципальний академічний театр ляльок на лівому березі Дніпра)
«Навіщо Лемуру хвіст Чупакабри?» (Івано-Франківський національний академічний драматичний театр ім. І. Франка)
«За найкращу музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу»:
«Животоки» (Київський академічний театр українського фольклору «Берегиня»)
«Лис Микита» (Громадська організація «Підкова Арт» (Львів), Львівський національний академічний театр опери та балету ім. С. Крушельницької)
«Ромео & Джульєтта» (Луганський обласний академічний український музично-драматичний театр (Сєверодонецьк)
«Шинель» (Київський національний академічний Молодий театр)
«За найкращу хореографічну/балетну/пластичну виставу»:
«1984.Інша» (Академічний театр «Київ Модерн-балет»)
«VIÑO» (Культурне об’єднання «Хронотоп ЮЕЙ», Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра)
«Лускунчик» (Київський муніципальний академічний театр опери і балету для дітей та юнацтва (Київська опера)
«Люди. Тіла. Метаморфози» (Рівненський обласний академічний музично-драматичний театр)
«Мій Орфей. Жан Кокто» n `Era Dance Company (Київ)
«За найкращу пошуково-експериментальну виставу»:
H-Effect (Громадська організація «Арт Діалог»)
«Камінний господар» (Київський академічний драматичний театр на Подолі)
«Кострубізми. Кумановський» (Театр «ГаРмИдЕр», м. Луцьк)
«Нові шрами» (ФОП Клімов, Дикий театр)
«Чорнобильдорф» (PORTO FRANKO, NOVA OPERA)
За матеріалами пре-служби Фестивалю-Премії «ГРА».