До Дня нашого єднання
Великий концерт до Дня Соборності України відбудеться в Національній опері України. Перлини української та європейської оперної спадщини прозвучать у виконанні солістів оперних театрів з усієї України.
— 21 січня — це символічний день єднання, який дуже важливий для України, — наголосив режисер-постановник концерту, художній керівник опери Анатолій Солов’яненко. — Національна опера України виступила з символічним проєктом, адже ми єднаємо всі українські оперні театри, які зараз працюють і знаходяться на підконтрольній Україні території. Це Харків, Львів, Одеса, Дніпро і, звісно ж, Київ.
Перша половина концерту буде присвячена українській музиці, друга — європейській і це символічно. Адже Україна задекларувала свій європейський вибір, це наш пріоритет.
Робота над проєктом розпочалася у жовтні, зараз ми виходимо на фінішну пряму. Хотів би подякувати всім керівникам оперних театрів: Василю Вовкуну (Львівський національний академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької), Ігорю Тулузову (Харківський національний театр опери та балету імені Миколи Лисенка), Надії Бабич (Одеський національний академічний театр опери та балету), Костянтину Пінчуку (Дніпровський академічний театр опери та балету), Петру Качанову (Київський академічний театр опери і балету для дітей та юнацтва), а також диригентам Аллі Кульбабі, Герману Макаренку, Віктору Олійнику, головному хормейстеру Богдану Плішу, головній художниці Марії Левитській, всім учасникам майбутнього концерту.
Буде широко представлена українська оперна культура починаючи від «Енеїди» Миколи Лисенка і закінчуючи творами сучасних композиторів. Нещодавно у Харківському національному театрі опери та балету відбулася прем’єра опери сучасної української композиторки Алли Загайкевич «Король вишиваний». А в цьому концерті прозвучить твір на її музику «Ось вона, молодість віку» у виконані Анни Твердової та хору Київського академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва.
— Яким був для театру 2023 рік?
— Незважаючи на обстріли, інші проблеми, ми зберегли трупу, зберегли репертуар, здійснили ряд постановок. На замовлення театру композитором Юрієм Шевченком була написана опера «Кіт у чоботях», яка у постановці Оксани Тараненко побачила світло рампи у кінці жовтня. Розпочалася робота над створенням іншої сучасної української опери. Це буде «Конотопська відьма» Олександра Родіна. Вже розпочали підготовку до створення цього твору.
Серед найближчих наших прем’єр — опера Дж. Верді «Трубадур», яку поставить головний режисер Київського академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва Віталій Пальчиков.
Активно займалися гастрольною діяльністю. У січні минулого року оперу «Кармен» показували у найбільших містах Японії, у травні з оперою «Набуко» гастролювали на фестивалі у Польщі, а в День Незалежності Литви театр мав честь виконати у Вільнюсі оперу Альмікаре Понк’єллі «Литовці». Була ціла низка інших гастролей.
Якщо у минулому театральному сезоні у нас було лише по три вистави на тиждень, то в цьому вже по чотири. Сподіваємося, що доля буде прихильною до нас і ми й надалі набиратимемо обертів.
— Була проведена велика підготовча робота, аби відновити оперу «Ярослав Мудрий». Однак її показали лише один раз.
— У виставі багато дійових осіб. Оскільки частина нашої трупи часто гастролює, то зібрати акторів на таку виставу вдається не так часто. Але вистава буде жити в репертуарі театру.
— Чи не плануєте відкриття камерної сцени театру?
— У столиці є сцени для втілення творчих експериментів. Насамперед. це Оперна студія Національної музичної академії України, де створені відповідні умови, також існують різноманітні приватні ініціативи. Також така практика є в Київському академічному театрі опери і балету для дітей та юнацтва. А ще існують гранти, які надає Український культурний фонд для того, щоб молоді митці мали можливість про себе заявити, показати достойний рівень і могли бути запрошені для постановок на сцені нашого театру.