Керамічна Україна Віри Томашевської
У Музеї української діаспори (м. Київ) працює виставка членкині НСХУ Віри Томашевської «Керамічне панно». Провідні теми її творчості — природа Карпатського краю, рослинні орнаменти, архітектура та урбаністика.
На виставці представлені близько сорока робіт мисткині в жанрі живописної кераміки, створених, переважно, протягом останнього десятиліття. Частина з цих робіт раніше не експонувалася. Серед іншого глядачі мають змогу оглянути один з найвідоміших циклів керамістки «Моя Україна — рідний край», доповнений новими творами. Провідна тематика цього циклу пейзажі та персонажі Карпатських гір.
Народилася Віра Томашевська у селі Нересниця Тячіського району на Закарпатті. Художню освіту здобула в Ужгородському училищі прикладного мистецтва та Київському державному художньому інституті (нині Національна академія образотворчого мистецтва та архітектури України). Своїми творчими наставниками вважає Івана Гарапка, Василя Свиду, Вильмоша-Йожефа Береца, Петку Шандора, Людмилу Аверкієву. Працювала на художньо-промисловому підприємстві у Виноградові, в Художньому фонді України, викладала в Ужгородському училищі прикладного мистецтва.
Як відзначають мистецтвознавці, керамічний світ Віри Томашевської насичений абсолютною гармонійною довершеністю, захоплює щедрістю та розмаїттям, радістю та гармонією, зрештою — просто красою. Художниця працює і глиною, і різнокольоровими поливами. Унікальність ідеї, якою власне й відкривається історія її творчості, полягає в тому, щоб надати керамічному виробу камерної форми. Об’ємні деталі, виразні у своїй лаконічності, прикріплюються на полотно, зазвичай одна до одної.
«Роботи Віри Томашевської відрізняються ясною для глядацького розуміння, і, водночас, вишуканою образністю, де дивним чином сполучаються давні національні традиції образотворення, закорінені в народному примітиві (сільському наїві), разом з сучасною високої культури мовою професійного художника», — стверджує дослідниця її творчості Зоя Чегусова.
Художниця має надзвичайний дар зачаровувати глядачів магічною силою своїх керамічних творів. За словами фахівців, її різножанрові станково-декоративні панно — рослинно-орнаментальні, зооморфні, натюрмортні, архітектурно-пейзажні — відрізняються вишуканою образністю, де національні традиції поєднуються з сучасною культурою.
Віра Томашевська складає свої оригінальні панно подібно до мозаїки чи колажу в межах розробленої нею ще у 80-х роках минулого століття авторської техніки. Рельєфні елементи панно розміром від 1 до 20 сантиметрів, ліплені з пласта, вона щільно збирає, як модулі, в одну зазвичай квадратну композицію, наклеюючи на тверду основу.
Створюючи декоративне панно, мисткиня наповнює кожен сюжет захоплюючою оповіддю на теми, що її хвилюють: природні стихії, казкові міста, гори та ріки, птахи та квіти або просто декоративні кольорові композиції. Особливе місце у творчості художниці посідають композиції на релігійну тематику.
«Вони захопили — і підкорили! — українську столицю одразу — керамічні композиції (чи панно? чи картини?) ужгородської (а тепер київської) мисткині Віри Томашевської: осінні листопади, весняні квіткопади, міста з незліченних казкових будиночків, — писав журнал „Наука і суспільство“. — Причому кожен листочок, кожна квіточка чи кожен будиночок були окремим — і неповторним, тобто унікальним — мініатюрним шедевром із глибини та різнокольорових полив! А ще тут існували птахи, риби, човни-вітрильники, карнавальні маски…»
З 1975 року художниця бере участь в обласних, всеукраїнських та зарубіжних колективних виставках. Перша її персональна експозиція була представлена в Ужгороді 1985 року. Потім ціла низка виставок відбулася в Києві, містах Хорватії та Німеччини. Крім цього мисткиня брала участь у міжнародному пленері в Угорщині.
Вона створила серію рельєфних робіт у спортивному комплексі гандболу на Київщині, декоративні вази в інтер’єрі вокзалу в Чопі, садово-паркову скульптуру в санаторії «Квітка Полонини».
Твори Віри Томашевської знаходяться в Національному банку України, Амбасаді США в Україні, посольствах України в Бельгії, Китаї, Великобританії, а також у приватних колекціях у США, Німеччині, Угорщині, Чехії, Словаччині, Хорватії, Італії та інших країнах.
У 2016 році у Гончарській книгозбірні України в Києві вийшов каталог «Віра Томашевська: Мистецтво кераміки: Книга-альбом».
Є в творах художниці місця романтичні і затишні («Гірський пейзаж»). Є «Карнавали». А ще — щедро заселене різнокольоровими рибинами «Озеро», або, наприклад, «Гірський потік»" - цікавий та несподіваний «вертикальний» диптих, де річка (звичайно ж, повна риби!) буквально «падає» з висоти, серед зелених дерев і квітучих галявин. Є птахи («Птахи в яблуневому саду», «Пейзаж з журавлями»). Є квіти («Пейзаж з червоними квітами», «Весняний сад»). Є навіть величезне «Поле квітів» з дев’яти окремих композицій і незліченної кількості заголовних героїв. І міфологічне «Дерево життя», і «Писанки гори Давнини».
А ще — натюрморти, повноправні та повноцінні — святкові, великодні («Натюрморт з писанками») або просто про багатство та щедрість кінця літа, з золотавими яблуками та грушами або з червоними скибками кавуна.
Сьогодні керамічний простір пані Віри це не лише прекрасна, хоча й дещо казкова, земля птахів і квітів. Це країна, де люди живуть і працюють: ростять худобу, спавляють гірськими річками ліс, збирають гриби («Пасовисько», «Бокораші», «Грибний сезон у Карпатах»). Країна, де люди святкують («Ангел міста на Різдво», «Різдво в монастирі»). Тобто — Україна.
Працюватиме виставка Віри Томашевської до 21 листопада.
У публікації використано матеріали Музею української діаспори.