Перша антологія для дітей

У Національному центрі театрального мистецтва ім. Леся Курбаса відбулася презентація книжки «Драмовичок» — першої антології п’єс для дітей та підлітків за часів незалежності України.

Перша антологія для дітей

У Національному центрі театрального мистецтва ім. Леся Курбаса відбулася презентація книжки «Драмовичок» — першої антології п’єс для дітей та підлітків за часів незалежності України.

До книги увійшло 20 п’єс — різних за жанром та стилістикою. Видання репрезентують автори різних поколінь — від «патріарха» дитячої літератури Всеволода Нестайка до наймолодшої «казкарки» Анни Багряної. Збірка містить драматургію для малої і великої сцени, мюзикли і п’єси для лялькового театру. Є твори, які неодноразово ставилися в Україні та за її межами, а є ті, що лише чекають на світло рампи.

Химерні світи драматургії для дітей мають широку палітру сюжетів і образів: історичні, сучасні, позачасові, фантастичні. Антологія поділена на три частини: «Драмовенятко» — для найменших малят, «Драмовичок» — для молодших школярів, а також «Драмовик» — для підлітків. Ця книжка дає широкий вибір для постановників і читачів різного віку.

Учасники презентації розповіли:

Неда Неждана, автор проекту, упорядник:

— Робота над антологією тривала десять років, переформатовувалася сама збірка. Спочатку це була просто антологія для дітей. Потім ми зрозуміли, що діти — це дуже абстрактне поняття. Адже у дітей різного віку зовсім різні інтереси. Тому вирішили розділити її на три розділи за віковою категорією. Це антологія реалізованих авторів, які вже мають публікації, постановки, відзнаки. До речі, серед них більшість — переможці конкурсу «Коронація слова».

У пропонованих п’єсах є українські архетипні образи, як-от козак Мамай, Котигорошко, але інтерпретовані вони по-новому. Присутні європейські образи — гноми, мумітролі, арлекіни, п’єро, феї, анімаційні герої. А є й вигадані сучасні, наприклад, Чакалка в п’єсі Івана Андрусяка. Широка географія творів, представлені багато регіонів, є автори з діаспори у Німеччині та Болгарії.

Я побувала в багатьох країнах. Там драматургія підтримується, особливо дитяча, існують гранти, переклади, конкурси. А в нас навпаки. Тому це видання довгий час не могло побачити світ. Після багатьох перепитій врешті знайшли кошти, але два роки не могли їх зняти з рахунку з бюрократичних причин.

Олег Миколайчук, співупорядник антології.

— Почали готувати до друку серію збірок драматургії влітку 2013 року. За цей час ми стали драматургічним видавничим центром. Першою вийшла антологія біографічної драми «Таїна буття», де представлено такі великі постаті як Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка. Є й інші імена, які в сучасній драматургії раніше не з’являлися: Квітка Цісик, Іван Миколайчук, Катерина Білокур, Олена Теліга. Це видання побачило світ завдяки українській діаспорі з Чикаго. А держава взагалі не фінансує драматургічні проекти, і кошти доводиться шукати самим.

Досить цікава збірка «Мотанка», де представлена жіноча драматургія. Наступне видання — збірник новітньої драми «Авансцена». Тут подані короткі біографії авторів і анотації їхніх п’єс, інформація про нові книги, проекти, Інтернет-бібліотеки. Цього року повні тексти «Авансцени» з’явилися на сайті Центру Курбаса. Продовженням «Авансцени» стала збірка «Коло авторів».

Олександр Вітер, драматург.

— Вважаю, що п’єси для дітей — це вищий пілотаж. У дорослих п’єсах можна сховати недосконалість за філософію, нібито «розумні» речі. А публіка, для якої ми робимо «Драмовичок», не сприйматиме нецікаве. Тому драматургія для дітей — річ унікальна, яка вимагає максимальної професійності.

До появи збірки «Драмовичок» існував міф, що в Україні взагалі немає дитячих драматургів. Насправді українська драматургія досить цікава, вона вже представлена в багатьох українських театрах, більше того — нею зацікавилися за кордоном. Антологією «Драмовичок» ми закладаємо завтрашній день нашого театру. Адже від того, наскільки діти полюблять якісний театр сьогодні, залежить, якого глядача матимемо через 10 — 20 років.

Драматург Олег Гончаров

розповів про сценічну історію своєї п’єси «Пригоди лівого черевика». Неда Неждана про власні твори «Зачаклований ховрашок» і «Зоряна мандрівка». Олег Миколайчук-Низовець про свою «Амазономахію». Олександр Вітер познайомив із п’єсами «Як стати справжнім бегемотом» і «Не дуже солодка казка». Світлана Лелюх презентувала твір «Коломбіна, Пєро, Арлекін», а Надія Симчич — «Марко з Котигорошівки» і «Свято зірки, або «Бажання здійснись!». Також під час презентації мова йшла про творчість Івана Андрусяка, Ярослава Верещака, Олександра Вратарьова, Богдана Мельничука, Всеволода Нестайка, Анни Багряної, Наталі Гузєєвої, Богдана Жолдака, Артема Вишневського і Олександра Гавроша.

Перша антологія для дітей
Перша антологія для дітей
Перша антологія для дітей

Читайте також


Дві наймелодійніші мови в одному концерті

Національна оперета України запросила на атмосферний вечір вишуканої салонної музики, що відбувся у «Музичній вітальні» в колі провідних виконавців театру. Чарівний спів — «bel canto» — притаманний не лише італійському, а й українському мелосу. У концерті пролунали відомі твори Вінченцо Белліні, Гаетано Доніцетті, Джоаккіно Россіні, Миколи Лисенка, Володимира Стеценка, Григорія Алчевського та інших українських й італійських композиторів.